Kuvia & juttuja

Lehdistötiedotteet
4.6.2015 Lehdistötiedote: Purjelennon SM-kilpailut alkavat lauantaina
6.6.2015 Lehdistötiedote: Kisat avattu - säätä odotellaan
9.6.2015 Lehdistötiedote: Vihdoinkin säätä oikeaan aikaan
12.6.2015 Lehdistötiedote: Kärjessä on ruuhkaa
13.6.2015 Lehdistötiedote: Joko mestaruus on ratkennut?
14.6.2015 Lehdistötiedote: SM-kilpailut päättyvät


  • Go to gallery ->

    Kuvia 6.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 8.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 9.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 11.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 12.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 13.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 14.6.2015

5.6.2015 perjantai

Kisapaikalla ilmoittautuminen alkoi perinteisesti klo 18.00, viimeisimmät kilpailijat saapuivat kisapaikalle myöhään illalla. Kauhavalla on paljon majoituskapasiteettia, osa majoittuu omissa vaunuissa tai asuntoautoissa, osa vuokrahuoneistoissa ja osa ”Komppanian” armeijan tyyliin sisustetuissa huoneissa ja osa vastaremontoiduissa hotellitason huoneissa LinnaHotellissa. Ilta sujui valmisteluissa ja koneiden parkkeerauksissa.

6.6.2015 lauantai

Sateita tuli kentän päälle iltapäivän aikana, jota ennen muutamat kävivät lentämässä paikallislentoja. Päivälle ei annettu kisatehtävää. Kisaväki käytti ajan hyväksi leirien ja koneiden kuntoon laittoon. Lisäksi Kauhavan tyhjiksi jääneet lentokonehallit saatiin käyttöön ja koneet saatiin katon alle suojaan.

7.6.2015 sunnuntai

Briefingiä siirrettiin aamulla klo 10:30:een, jossa meteorologi Roine sanoi sään mahdollisesti parantuvan niin paljon että lentäminen olisi mahdollista. Suurimpana haittana oli kuitenkin voimakas sivutuuli, joka oli noin 250° ja 10 m/s eli tuuli oli voimakasta ja poikittain kiitotiehen nähden. Uusi briefing pidettiin klo 12.30, mutta tehtävää ei annettu sillä sää ei parantunut ennusteen mukaan. Kirkkaan sään raja oli lähellä, mutta kuitenkin liian kaukana. Briefingissä kilpailunjohtaja sanoi että jos joku miettii miten kuluttaisi päivänsä, kelin teko voisi olla yksi varteenotettava harrastus. :-)

Iltapäivällä kentällä saatiin pari rankkaa sadekuuroa, kisaväki lähti puuhiinsa ja saunat lämmitettiin aikaisemmin. Toivottavasti pian päästään tositoimiin!

8.6.2015 maanantai

Vihdoin sää näytti edes vähän lupaavalta aamulla, tiedossa oli lyhyt keli-ikkuna ja siksipä hinaukset aloitettiin klo 11. Keli-ikkuna ei sitten ollutkaan niin iso kuin toivottiin ja pian ensin hinatut avoimen luokan koneet alkoivat räpsähdellä takaisin kentälle. Hinaukset laitettiin tauolle ennen kerholuokan ensimmäistä hinausta. Taivaalla olleet pilotit kertoivat pilvipohjien olevan matalalla ja kelin muutenkin heikkoa. Kerholuokkaa ei koskaan hinattu taivaalle, vaan päivä peruttiin. Loputkin avoimen luokan koneet laskeutuivat hieman myöhemmin kentälle sateen ropistessa.

Mieli kentällä ei kuitenkaan ollut masentunut, olihan jo päästy lähemmäksi lentopäivää kuin koko kisan aikana. Lisäksi illalla sää alkoi parantua ja kaikilla oli vahva tieto että tiistaille saataisiin hyvää keliä.

9.6.2015 tiistai

Ja niin tuli ensimmäinen kunnollinen kirkas aamu! Hinaukset aloitettiin klo 11, lähestyvä matalapaineen rintama näkyi lännessä jo hinausten aikana. Tehtävät olivat 359 ja 459 km pitkät ja illalla nähtiin että reitillä oli menty kovaa, keskinopeudet 100 km/h paremmalla puolella avoimessa luokassa ja hyvin lähellä sataa myös kerholuokan kärkipiloteilla. Tämä oli hyvä päivä, toivottavasti näitä lisää!

10.6.2015 keskiviikko

Aamu oli harmaa ja mielet myös. Eilen illalla Kauhavalle oli saapunut ikäviä uutisia kun kuultiin että suomalaisten purjelentäjien joukosta on taas yksi poissa. En kommentoi nyt enempää, koska tapahtumasta on niin vähän aikaa. Kyseessä oli kuitenkin vain sairaskohtaus, eikä onneksi lento-onnettomuus. Briefingissä pidettiin hiljainen hetki poistuneen muistoksi.

Tehtävää ei annettu tälle päivälle.

Ihmisten facebook-päivityksistä päätellen aika moni oli päättänyt käydä testaamassa lähellä sijaitsevan Powerparkin. Itsekin kävin siellä testaamassa Junker-vuoristoradan, kyllä siinä sai kyytiä! Pieni sade ei menoa haitannut :-)

11.6.2015 torstai

Toinen lentopäivä. Pilviä oli jonkun verran taivaalla jo aamulla, mutta se ei menoa haitannut. Ilmatilavarausten ja sään vuoksi tehtävä oli aikamoinen syherö, 4 tunnin aluetehtävä 6 käännealueella. Alueet olivat kohtuullisen lähellä Kauhavaa, lyhimmillään tehtävältä olisi tullut vain 167 km matka, ja pisimmillään 785 km. On tuo aluetehtävä vaan jännä tehtävätyyppi...

Sää pysyi hyvänä ja kaikki tulivat aika tarkalleen neljän tunnin lennon jälkeen takaisin, ja vain muutama laski reitille, joista yksi tiistain päivävoittaja Antti. Perjantaina sään pitäisi lämmetä, jokohan silloin voisi pipon jättää sisälle.

12.6.2015 perjantai

Pipoa ei tarvinnut, mutta muita lämpimiä vaatteita kyllä. Koko kisan aikana lännestä puhaltanut tuuli ei ollut laantunut vieläkään ja lähdöt tehtiin taas sivutuulessa. Sääkin temppuili vähän ja tehtävä vaihdettiin normaalista nopeustehtävästä aluetehtäväksi, joka oli taas aikamoista "siksakkia" kohtuullisen lähellä Kauhavaa. Avoimelle luokalle tehtäväaikaa oli 3,5 h ja kerholuokalle 3 h. Kaikki tulivatkin aikalailla samassa ryppäässä kentälle, vain kaksi konetta ei ollut lentänyt tehtävää läpi vaan tullut takaisin kesken lennon. Myös EP tuli kohtuullisen ajoissa perille. Eilen ajallisesti pisimmän lennon lentänyt EP oli laskeutunut Alavudelle klo 20.25, kun muut olivat palanneet jo noin klo 16 ja 17 aikaan. Alavudelta EP oli saanut siirtohinauksen ja tuli takaisin Kauhavalle klo 22.45. Tänään kilpailunjohtaja veti Erkkiä (EP:n lentäjää) hihasta ja sanoi että koska tehtäväaika on se kolme tuntia, odotamme hänen laskeutuvan noin 3-4 tunnin sisällä lähdöstä, ei 8 tunnin kuluttua.

Päivä meni hyvin, piste-erot tuloksissa on tosi pienet. Kauhavalla alkoi puukko- ja käsityöfestarit, pitäisiköhän mennä katsomaan...

Lauantaille on tiedossa aamupäiväksi sateita, mutta lentämään pitäisi päästä iltapäivällä. Sunnuntaina saadaan todennäköisesti lepopäivä eli ajellaan hyvissä ajoin kotiin, sateessa.

13.6.2015 lauantai

Aamu valkeni harmaana, mutta yleisesti oltiin sitä mieltä että lentämään päästäisi aamun sateiden jälkeen. Lännestä sateita tulikin, jonka vuoksi gridiä ei avattu heti aamulla. Briefing pidettiin ensin klo 10 ja sitten klo 12, jonka jälkeen oli tarkoitus aloittaa hinaukset klo 13. Perinteisesti suurin osa saapui kentälle hyvissä ajoin, mutta joidenkin koneiden väki oli selvästi jossain muualla, ehkäpä vähän lämpimämmissä olosuhteissa... Sitten hinauksia alettiin siirtää, ensin puoli tuntia ja sitten puoli tuntia ja vielä puoli tuntia. Kentällä odottelijoita kiusasi taas lähes kohtisuora sivutuuli, joka oli ollut vaivana koko kisan ajan.

Silva sanoi että hinaukset on voitava aloittaa viimeistään klo 15 jotta ehditään lentää. Hinauksissa menisi kuitenkin noin tunti tai vähän yli eli hinaukset loppuisivat noin klo 16, jonka jälkeen 20 minuutin kuluttua viimeisenä hinatun luokan - eli kerholuokan - lähtölinja aukeaisi. Eli silloin kello olisi jo puoli viisi. Ennen tuota kolmen maagista rajaa pidettiin gridissä uusi briefing ja tehtäviä muokattiin hieman sekä tehtäväaikaa lyhennettiin. Hinauskonekin kävi haistelemassa säätä ja kertoi pilvien olevan vähän päälle 1000 metrissä ja nostojakin kuulemma löytyi. Niin hinaukset aloitettiin klo 15 ja lähtölinjat aukesivat klo 16.00 ja kerholuokan klo 16.34. Siinä ei paljoa avustajille jäänyt aikaa hämmästellä tai tehdä ostoksia, pari tuntia hujahtaa ihan hetkessä. Hämmentävää kyllä, sää parani huomattavasti iltaa kohden ja iltataivas oli lähes pilvetön, kun se aamulla oli ollut täysin harmaa. Sää oli kuitenkin ollut sen verran haastavaa että kärjessä olleita pilotteja laskeutui peltoon ja osa tuli kesken kaiken takaisin eikä edes ottanut uutta hinausta.

Ilta loppui useimpien kohdalla kuitenkin mukavasti ja sitten alettiin jännittää lennettäisikö sunnuntaina vai jäisikö päivän lopputulokset voimaan.

14.6.2015 sunnuntai

Heti oli selvää että tänään ei lennettäisi. Briefing pidettiin klo 10, jossa kiiteltiin ja aplodeerattiin: Silva kiitti organisaatiota ja PT kiitti Silvaa jne. Palkintonjenjaon aikaan sää oli niin hyvä kuin ei-lentopäivänä voi olla: lämmintä, tyyntä ja ohut yläpilvi taivaalla. Molempien luokkien kuusi parasta sai kuohujuomaa sekä grillausvälineitä oman valinnan mukaan. Sitten halailtiin heiheit ja karavaanit lähti kohti koteja.

Etelä-Suomessa kotiin ajelevia odotti sateinen ajosää. Kisat olivat päättyneet.

Onnittelut kisassa pärjänneille, nähdään taas!

Kertoo Katja

SM2015 Kauhava
Kisatiedoston lähetys

IGC-file:


Uutiset

Viimeisimmät kuvagalleriat

  • Go to gallery ->

    Kuvia 14.6.2015

  • Go to gallery ->

    Kuvia 13.6.2015


Welcome to Kauhava and Finnish Gliding Nationals 2015. The competition is open for international pilots, please contact Competition director for additional information.

Juha Silvennoinen
juha@tintti.net
0400 920 269


 

 

Mikä purjelentokisat.fi?